Wednesday

bermimpi ular..?

salam sayang..

baru malam semalam aku bermimpi dipatuk ular...gile..ular tedung selar kuning tu weh...mau tak sempat sampai spital aku dah padam...mimpi ni aku cite la kat sidia..nangisss die dengar jln cite mimpi aku tu...tkut jd betul2...yang..luv u too..

..ok2 sory,terbawa-bawa..berbalik pada cite kita k.. Mimpi ni mainan tdo je..tapi aku rungsing jugak sebenonye bila memikirkan tentang tafsiran2 yg terlalu byk berkaitan mimpi ni...so membuatkan aku berubah seketika menjadi sorang yang rajin membaca plak..ciap wat research lagi tu...nak tau tentang mimpi dipatuk dek ular ni...

so di pendekkan cite..aku dapat la satu artikel tentang mimpi yang aku amik sebagai memujuk diri aku sendiri daripada memikirkan hal tu sangat...camni citenye...


mimpi Reptilia ni merupakan mimpi yang memiliki simbol yg tersulit, pasalnya jenis binatang ini memiliki bermacam erti mengikut sesetengah budaya. Secara am, menatang ini disimbolkan sebagai pembawa ketakutan, kebijaksanaan atau kedamaian. semua ni diambil kira dari berbagai cerita2 sejarah dan cerita rakyat dari berbagai kebudayaan berbeza, juga diorg bgitau diambil dari pengalaman pribadi org yang memberi kenyataan tu..


Dalam keadaan terjaga, ketakutan terhadap ular merupakan hal yang wajar,,aku pun.. Untuk beberapa orang, ketakutan ini sangat mengganggu dan buatkan mereka menjadi pobia. Bahkan dalam berbagai foto, ular sering digambarkan sebagai ancaman yang menakutkan. Bagi orang-orang yang memiliki ketakutan pada ular, tidur yang bermimpikan binatang ini pastilah jadi sebuah mimpi paling buruk..ngeri bebb.


Dalam beberapa budaya di Asia dan org asli Amerika, ular merupakan lambang kebijaksanaan. idea tentang kebijaksanaan ini diambil dari kemampuan ular tu untuk berganti kulit dan memperbaiki dirinye. Jika ada seseorang bermimpi tentang ular, dilihat dari perspektif ini, dapat diretikan yang mana beliau sedang memulakan sesuatu yang baru..kehidupan baru atau ape je yang berkaitan, telah dapat menyelesaikan masalah besar atau bakal selesaikan dan secara umum merupakan berita baik ar...tapi dalam perubatan islam..len cikit maksudnya..tu aku cakap..byk sgt tafsirannya..yg tu aku tak mahu ceritakan..


menurut Islam,mimpi mendengar bunyi kulit ular bermakna menjauhkan diri dari musuh yang menyembunyikan permusuhan dan berusaha untuk mengalahkannya. Jika bermimpi dibelit dan dipatuk ular alamatnya akan kite kaum adam beristeri dan jika perempuan akan bersuami(yang bujang je..yang dah kawen jangan ngatal).


Dalam kepercayaan Kristen-Yahudi, ular merupakan lambang dari godaan atau kekuatan yang berlawanan dari tujuan yang ingin dicapai seseorang.lebih kepada kegagalan pun ada. Konsep ini diperoleh dari Kitab Suci, dimana setan yang menggoda Adam dan Hawa di syurga berbentuk ular. Jadi, bermimpikan ular didalam konteks ni merupakan peringatan kalau ada seseorang dalam kehidupan kita, yang mungkin akan jadi penghalang. yaAllah..mintak disimpangkan..

Tapi menurut tokoh kejiwaan klasik ternama Sigmund Freud juga menyumbangkan teorinya tentang mimpi terkait ular. Freud bagitau aku, kalau ular merupakan tipe dari lambang kemaluan,buruk atau hina. Bermimpi ular boleh melahirkan rasa takut dan melahirkan trauma terkait hal itu kepada setiap insan.

Kesimpulannya, bermimpi tentang ular dapat memberikan erti yg lebih mendalam. Semuanya tergantung pada emosi yang disertai saat kita bermimpikannya (hehe..ok tak grammar aku..??).apakah akan lahir semua rasa takut hormat atau berlawanan mcm kepercayaan diatas td.?

Bagaimana reaksi Anda terhadap ular: Biasa, sangat takut, saya dah dulu..takkan saya lagi.??..saya tak boleh la..saya takut jarum... atau berani takde ubat dah..?? Apakah ular itu muncul dalam mimpi saat Anda bersendirian atau sedang bersama orang lain? Apa yang Anda rasakan tentang orang lain yang bersama Anda ketika itu?..aku telah mengalaminya...bagaimana dengan anda..???


renung-renungkan..dan selamat beramal..

No comments: